Jäsenkirje 3/2024

Hyvät kealaiset,

KEA:n hallitus on kokoontunut pariin otteeseen kesän jälkeen yhteisten asioidemme äärellä. Toivottavasti myös meidän loppukesän tervehdys on löytänyt perille ja jätski on maistunut!

Ajankohtaista edunvalvonnasta ja puheenjohtajan terveiset

KEA:n puheenjohtajisto on käynyt keskustelua OAJ:n neuvottelijoiden kanssa ja tuonut esille meitä askarruttavia asioita. Koitamme saada sopimuskirjauksiin parannuksia mm. työajan seurantaan sekä palkkojen tason nostoon. Edustamissamme jäsenryhmissä on esimerkkejä, että esihenkilön palkka on jäämässä opettajien palkkatasosta jälkeen.

Koulutuspolitiikan puolella täytyy pitää esillä työhyvinvointiin liittyvät asiat, kuten vastuiden jatkuva lisääminen sekä johdettavien työntekijöiden kohtuuttomat määrät. Riittämättömyyden tunne on varmasti meillä kaikilla enemmän tai vähemmän läsnä. Hyvinvoiva ja kohtuullisissa työmäärissä ahertava esihenkilö heijastaa väistämättä positiivista virettä koko työyhteisöön.

Kannustan myös osallistumaan OAJ:n koulutuksiin, joista lisätietoa tässä tiedotteessa. Näissä koulutuksissa on erityisen hyvä paikka haastaa ja saada jäsentemme viestiä ja näkökulmaa suoraan OAJ:n neuvottelijoille ja asiantuntijoille. OAJ:llä kun on neuvotteluoikeus meitä koskeviin työ- ja virkaehtosopimuksiin.

KEA:n toimesta tulemme lähitulevaisuudessa toteuttamaan jäsenkyselyn, jolla pyrimme kartoittamaan jäsentemme työolosuhteita sekä niihin liittyviä haasteita. Myös tämän avulla keräämme lisää faktaa ja vipuvartta neuvotteluihin, jotta äänemme saadaan paremmin kuuluville.

Haluamme olla teitä jäseniämme varten. Siihen pyrimme vastaamaan uusien vertaismentorointiryhmien sekä kirjatapaamisten muodossa, joista lisää tietoa ohessa. Ja tietysti yhdistyksen vuosikokouksissa on oiva tilaisuus tulla tapaamaan hallitusta ja tuoda terveisiä ja vaikka ilmoittautua mukaan tapahtumia ja koulutuksia järjestämään.

Tuleva syyskokouksemme valitsee myös uuden puheenjohtajan sekä hallituksen jäsenet erovuoroisten tilalle. Kokouskutsu tarkemmasta paikasta ja päivän ohjelmasta jaetaan lokakuussa. Ajankohta on lauantaina 23.11.2024 ja paikkana Helsinki. Kevätkokous on ajateltu järjestää muualla kuin Helsingissä. Paikkaa ei ole lyöty lukkoon – ehdottakaa hyviä paikkoja!

Syysterveisin,
Markku Ollila

Vertaismentorointiryhmä

Haluaisitko osallistua Kean vertaismentorointiryhmään? Ryhmän toiminta perustuu ajatukseen, että kaikki voivat oppia toisiltaan. Mielekäs oppiminen pohjautuu omakohtaiseen kokemukseen, aitojen kysymysten ja ongelmien ratkaisemiseen. Verme ei ole valmiiksi mietitty tietopaketti, vaan ryhmän omaa suunnittelua ja keskustelua. Ryhmä luo itse oman polkunsa, jonka avulla selvitetään ratkaisuja koettuihin pulmiin tai tärkeisiin kysymyksiin.

Vetäjänä toimii Kaija-Leena Alatalo. Vertaismentorointi perustuu työskentelyyn pienryhmissä, joissa on noin 4-10 henkilöä. Ryhmä kokoontuu noin 6-8 kertaa lukuvuodessa pari tuntia kerrallaan. Ryhmässä jaetaan kokemusta ja osaamista, mutta myös työssä koettuja haasteita.

Kean tarjoama ryhmä on suunnattu Kean jäsenille ja maksuton. Ryhmissä jaetaan opetuksen esihenkilöiden ammatillista osaamista sekä opetusalan asiantuntijatyön kokemuksia.

Ohjaaja sopii ajankohdista ja kokoontumispaikasta (lähi/etä) kiinnostuneiden kanssa. Yhteydenotot ryhmän muodostamiseksi 30.9. mennessä: kaija-leena.alatalo@taidekoulut.fi

Kirjatapaamiset 2024-2025

Google meetissä pidettävien tapaamisten vetäjänä toimii Espoon kuvataidekoulun apulaisrehtori Anu Hietala.

Syksyn tapaaminen ti 5.11. klo 18.30: kirjana Rutger Bregman: Moraalinen kunnianhimo. Hyvän historia -bestsellerin kirjoittaja kääntää katseensa tulevaisuuden pelastajiin! Kirja ilmestyy sekä painettuna että äänikirjana 5.10.2024.

Kevään tapaaminen (aika sovitaan tarkemmin): alkuvuodesta 2025 Anni Kytömäki: Mirabilis. Kytömäki voitti vuonna 2020 kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon kirjallaan Margarita. Kirjailijan neljäs romaani Mirabilis ilmestyy 1.9.2024 ja kannattaa tilata pukinkonttiin!

Ilmoittautumiset ja google meet -linkkipyynnöt: anumarihietala@gmail.com

Syyskokous 2024

Syyskokous pidetään la 23.11. klo 14.00 alkaen

Suunnittelussa ajankohtainen alustus kokouksen yhteydessä ja yhteistä iltaohjelmaa

Koulutuksia

OAJ:n tulevia johtajakoulutuksia syksyllä 2024:

Johtajien koulutuspäivät, ammatillinen toinen aste: 9.-10.10.
Johtajien koulutuspäivät, yleissivistävä: 11.-12.11.
Johtajien koulutuspäivät, ammattikorkeakoulut: 14.-15.11.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen: https://www.oaj.fi/jasenyys/oaj-kouluttaa/johtajakoulutus/
OAJ:n koulutustarjonta: https://www.oaj.fi/jasenyys/oaj-kouluttaa

KEA ry:n hallitus toivottaa inspiroivaa syksyä!

Seuraa toimintaamme

LinkedInissä: https://www.linkedin.com/company/koulutuksen-esimiehet-ja-asiantuntijat-ry

Verkkosivuilla: https://kea.oaj.fi

Facebookissa: @oaj.kea.fi