Edunvalvonnan jäsenkyselyn tulokset
Alla tiivistelmä jäsenillemme huhtikuussa 2021 tehdyn eduvanlvonnan neuvottelutavoitteita koskevan kyselyn tuloksista.
- Opetusalan johtajuuden sekä esihenkilötyön arvostuksen lisääminen
- Yhteinen huolemme on, että esihenkilöiden tehvävien vaativuus, vastuu ja ajankäyttö on lisääntynyt kohtuuttomasti.
- Palkkataso ei ole houkutteleva eikä kilpailukykyinen
- Johdettavien määrää tulee kohtuullistaa
- Työaikamäärittely ei vastaa esihenkilöiden yhä laajenevia tehtäväkuvia
- Yleisesti kaikkien koulutusalojen esimiestyötä varjostaa riittämättömyyden tunne, jossa työaika ei ole järkevässä suhteessa työaikaan
- Ylityötä ei korvata mitenkään ja kompensointi vapaa-aikana ei toimi, koska työt vain tulee tehdä
- Esihenkilösektori on lähtökohtaisesti laajoine vastuineen henkilöstöryhmä, jonka työnkuvia ei säädetä eikä valvota missään ja jota työnantajat käyttävät surutta hyväkseen.
- Esihenkilöt tarvitsevat todellista tukea ja apua paikalliseen sopimiseen
- Kaikki työnantajat eivät ole irrottaneet esihenkilöiden tehtäväkohtaisia palkkoja hinnoittelutunnuksen alarajasta
- Palkasta neuvotteleminen on käytännössä mahdotonta, kun luottamusmiestoiminta ei tosiasiallisesti yllä esihenkilötasolle.
- Tunnistetaanko sopimujskentällä riittävästi pienten yksityisten oppilaitosten rehtorin rooli olla palkkasuhteessa työnantajaan samalla kun toimii esim. säätiön esimiehenä?
- Ammatillisen koulutuksen (2. aste ja AMK) esihenkilö- ja asiantuntijasektorin tunnistaminen
- Epämääräisten nimikkeiden, epämääräisten palkkasopimusten sekä epämääräisten tehtäväkuvien ja vastuiden kirkastaminen
- Vääristynyt tehtäväkuva on vienyt esihenkilöiden tehtävän painopisteitä ihmisten johtamisesta pikkuasioiden näpräämiseen
- Työ ei ole missään järkevässä suhteessa työaikaan
- Sopimuskirjat tunnistavat esihenkilönimikkeinä ainoastaan rehtorin ja apulaisrehtorin
- Asiantuntijoina kentällä toimii mm. koulutussuunnittelijoita sekä koulutusohjelma- ja tutkintovastaavia, joiden työtaakkaa ei sopimusten kautta pysty tarkastelemaan
- Yhdistelmärehtorien tunnistaminen
- Erityisesti musiikkiopistoja ja kansalaisopistoja on yhdistetty ja esihenkilötyötä on sopeutettu kiinnittämällä näiden oppilaitosten johtoon vain yksi rehtori.
- Sopimuskirja ei tunne useamman oppilaitoksen rehtoriutta, eikä ole sovittu, mitä hinnoittelutunnusta käytetään. Halpuutuskeino tämäkin.
- Musiikkialan ammatillinen koulutus tulee saattaa vuosityöajan piiriin tai vaihtoehtoisesti työvuoden määritys pitää saada joustavammaksi
- Opettajien työvuosi on 180 päivää ja opiskelijoiden työvuosi 365 päivää
- Musiikkiala ei kykene vastamaan ilman kikkailuja mitenkään opiskelijoiden työvuoden vaatimaan ohjaukseen