Ohita navigaatio

Edunvalvonnan jäsenkyselyn tulokset

Alla tiivistelmä jäsenillemme huhtikuussa 2021 tehdyn eduvanlvonnan neuvottelutavoitteita koskevan kyselyn tuloksista.

  1. Opetusalan johtajuuden sekä esihenkilötyön arvostuksen lisääminen
    • Yhteinen huolemme on, että esihenkilöiden tehvävien vaativuus, vastuu ja ajankäyttö on lisääntynyt kohtuuttomasti.
    • Palkkataso ei ole houkutteleva eikä kilpailukykyinen
    • Johdettavien määrää tulee kohtuullistaa
    • Työaikamäärittely ei vastaa esihenkilöiden yhä laajenevia tehtäväkuvia
    • Yleisesti kaikkien koulutusalojen esimiestyötä varjostaa riittämättömyyden tunne, jossa työaika ei ole järkevässä suhteessa työaikaan
    • Ylityötä ei korvata mitenkään ja kompensointi vapaa-aikana ei toimi, koska työt vain tulee tehdä
    • Esihenkilösektori on lähtökohtaisesti laajoine vastuineen henkilöstöryhmä, jonka työnkuvia ei säädetä eikä valvota missään ja jota työnantajat käyttävät surutta hyväkseen.
  2. Esihenkilöt tarvitsevat todellista tukea ja apua paikalliseen sopimiseen
    • Kaikki työnantajat eivät ole irrottaneet esihenkilöiden tehtäväkohtaisia palkkoja hinnoittelutunnuksen alarajasta
    • Palkasta neuvotteleminen on käytännössä mahdotonta, kun luottamusmiestoiminta ei tosiasiallisesti yllä esihenkilötasolle.
    • Tunnistetaanko sopimujskentällä riittävästi pienten yksityisten oppilaitosten rehtorin rooli olla palkkasuhteessa työnantajaan samalla kun toimii esim. säätiön esimiehenä?
  3. Ammatillisen koulutuksen (2. aste ja AMK) esihenkilö- ja asiantuntijasektorin tunnistaminen
    • Epämääräisten nimikkeiden, epämääräisten palkkasopimusten sekä epämääräisten tehtäväkuvien ja vastuiden kirkastaminen
    • Vääristynyt tehtäväkuva on vienyt esihenkilöiden tehtävän painopisteitä ihmisten johtamisesta pikkuasioiden näpräämiseen
    • Työ ei ole missään järkevässä suhteessa työaikaan
    • Sopimuskirjat tunnistavat esihenkilönimikkeinä ainoastaan rehtorin ja apulaisrehtorin
    • Asiantuntijoina kentällä toimii mm. koulutussuunnittelijoita sekä koulutusohjelma- ja tutkintovastaavia, joiden työtaakkaa ei sopimusten kautta pysty tarkastelemaan
  4. Yhdistelmärehtorien tunnistaminen
    • Erityisesti musiikkiopistoja ja kansalaisopistoja on yhdistetty ja esihenkilötyötä on sopeutettu kiinnittämällä näiden oppilaitosten johtoon vain yksi rehtori.
    • Sopimuskirja ei tunne useamman oppilaitoksen rehtoriutta, eikä ole sovittu, mitä hinnoittelutunnusta käytetään. Halpuutuskeino tämäkin.
  5. Musiikkialan ammatillinen koulutus tulee saattaa vuosityöajan piiriin tai vaihtoehtoisesti työvuoden määritys pitää saada joustavammaksi
    • Opettajien työvuosi on 180 päivää ja opiskelijoiden työvuosi 365 päivää
    • Musiikkiala ei kykene vastamaan ilman kikkailuja mitenkään opiskelijoiden työvuoden vaatimaan ohjaukseen

Uutiset

Uutiset

Jäsenkirje 3/2024

03.09.2024

Uutiset

Jäsenkirje 2/2024

28.05.2024

Uutiset

Jäsenkirje 1/2024

05.03.2024

Tapahtumat