Jäsenkirje 2/2021

Hyvät KEA ry:n jäsenet!

Tässä on istuvan hallituksemme toinen jäsenkirje vuonna 2021, jolla haluamme kertoa ajankohtaiset kuulumisemme.

AJANKOHTAISTA

Älykäs intuitio johtamisessa -webinaari

Kea tarjoaa jäsenilleen taiteen tohtori Asta Raamin pitämän webinaarin ajankohtaisesta aiheesta Älykäs intuitio johtamisessa
ma 10.5. klo 18-19, jonka jälkeen voi jäädä keskustelemaan aiheesta noin klo 19-19.30.

Ilmoittautumiset sähköpostilla 9.5. mennessä: minna.sarssi-kaunisto@oaj.fi. Ilmoittautuneille lähetetään linkki ja salasana Zoomissa pidettävään webinaariin.

Sääntömääräinen kevätkokous

la 29.5.2021 klo 15
Koulutusosuudessa puheenjohtaja Olli Luukkaisen edunvalvonnan ajankohtaiskatsaus ja virkistysosuudessa Iiro Rantala. Lisätiedot kokouskutsussa.

Kirjapiiri

KEA:n kirjapiiri tarjoaa yhteisöllisen tavan kehittää omaa osaamistaan ja työtään. Kirjaksi valitaan ajankohtainen, uusi ammatilliseen osaamiseen liittyvä kirja. Kirjan teemoja voivat olla esimerkiksi johtaminen, koulutus ja hyvinvointi. Voit antaa omia ehdotuksiasi Kea:n facebook-sivuilla. Kirjapiiri kokoontuu seuraavan kerran syyskuussa.

Vertaismentorointi

KEA:n suosittu vertaismentorointi jatkaa toimintaansa ja kevään ryhmä on käynnistynyt inspiroivin keskusteluin kuuden kealaisen voimin. Vertaismentorointitapaamisissa voi luottamuksellisesti jakaa kokemuksia ja ajatuksia koulutuksen esimiesten ja asiantuntijoiden työn ajankohtaisista asioista ja saada tukea omaan työhön. Uusi vertaismentorointiryhmä aloitetaan elokuussa. Tiedotamme siihen ilmoittautumisesta lähempänä, mutta voit jo laittaa siihen liittyviä kysymyksiä maijaknutti.mk@gmail.com.

EDUNVALVONTA

Kiitos kaikille vastaajille edelliseen jäsenkyselyyn. Hallitus sai siitä hyviä eväitä neuvottelutavoitteiden asettamiseen. Tässä lyhyt tiivistys vastausten tuloksista.

1. Opetusalan johtajuuden sekä esihenkilötyön arvostuksen lisääminen
    • Yhteinen huolemme on, että esihenkilöiden tehvävien vaativuus, vastuu ja ajankäyttö on lisääntynyt kohtuuttomasti.
    • Palkkataso ei ole houkutteleva eikä kilpailukykyinen
    • Johdettavien määrää tulee kohtuullistaa
    • Työaikamäärittely ei vastaa esihenkilöiden yhä laajenevia tehtäväkuvia
    • Yleisesti kaikkien koulutusalojen esimiestyötä varjostaa riittämättömyyden tunne, jossa työaika ei ole järkevässä suhteessa työaikaan
    • Ylityötä ei korvata mitenkään ja kompensointi vapaa-aikana ei toimi, koska työt vain tulee tehdä
    • Esihenkilösektori on lähtökohtaisesti laajoine vastuineen henkilöstöryhmä, jonka työnkuvia ei säädetä eikä valvota missään ja jota työnantajat käyttävät surutta hyväkseen.
  2. Esihenkilöt tarvitsevat todellista tukea ja apua paikalliseen sopimiseen
    • Kaikki työnantajat eivät ole irrottaneet esihenkilöiden tehtäväkohtaisia palkkoja hinnoittelutunnuksen alarajasta
    • Palkasta neuvotteleminen on käytännössä mahdotonta, kun luottamusmiestoiminta ei tosiasiallisesti yllä esihenkilötasolle.
    • Tunnistetaanko sopimujskentällä riittävästi pienten yksityisten oppilaitosten rehtorin rooli olla palkkasuhteessa työnantajaan samalla kun toimii esim. säätiön esimiehenä?
  3. Ammatillisen koulutuksen (2. aste ja AMK) esihenkilö- ja asiantuntijasektorin tunnistaminen
    • epämääräisten nimikkeiden, epämääräisten palkkasopimusten sekä epämääräisten tehtäväkuvien ja vastuiden kirkastaminen
    • Vääristynyt tehtäväkuva on vienyt esihenkilöiden tehtävän painopisteitä ihmisten johtamisesta pikkuasioiden näpräämiseen
    • Työ ei ole missään järkevässä suhteessa työaikaan
    • Sopimuskirjat tunnistavat esihenkilönimikkeinä ainoastaan rehtorin ja apulaisrehtorin
    • Asiantuntijoina kentällä toimii mm. koulutussuunnittelijoita sekä koulutusohjelma- ja tutkintovastaavia, joiden työtaakkaa ei sopimusten kautta pysty tarkastelemaan
  4. Yhdistelmärehtorien tunnistaminen
    • Erityisesti musiikkiopistoja ja kansalaisopistoja on yhdistetty ja esihenkilötyötä on sopeutettu kiinnittämällä näiden oppilaitosten johtoon vain yksi rehtori.
    • Sopimuskirja ei tunne useamman oppilaitoksen rehtoriutta, eikä ole sovittu, mitä hinnoittelutunnusta käytetään. Halpuutuskeino tämäkin.
  5. Musiikkialan ammatillinen koulutus tulee saattaa vuosityöajan piiriin tai vaihtoehtoisesti työvuoden määritys pitää saada joustavammaksi
    • Opettajien työvuosi on 180 päivää ja opiskelijoiden työvuosi 365 päivää
    • Musiikkiala ei kykene vastamaan ilman kikkailuja mitenkään opiskelijoiden työvuoden vaatimaan ohjaukseen

HALLITUKSEN TERVEISET