Jäsenkirje 2/2022

25.3.2022

Aurinkoinen tervehdys Kea ry jäsenet!

Monipuolinen kevät on käynnissä OAJ:n valtuusto ja puheenjohtajavaalien sekä sopimusneuvottelujen ansiosta. Toivotamme viisaita valintoja kaikkiin näihin!

KEVÄÄN 2022 TAPAHTUMIA

*Valtuustovaalit varsinaiset äänestyspäivät 4.–5.4.2022

Muistathan käyttää äänesi! Ehdokkaana numerolla 36 on KEA ry:n puheenjohtaja Markku Ollila. Lisätietoa: https://www.oaj.fi/oaj/oaj-esittaytyy/valtuustovaalit/

*Kirjakohtaaminen 21.4. to, klo 18.30-20. Iltaa vetää Anu Hietala. Tämän kerran kirjana on Saku Tuomisen Kuinka puut kasvavat ja miksi antilooppi ravistaa. Lämpimästi tervetuloa mukaan verkostoitumaan ja oppimaan uutta mielenkiintoisen kirjan tiimoilta. Kokoonnumme etäyhteyksillä Google meetissä. Ilmoittaudu kirjakohtaamiseen laittamalla viestiä anumarihietala@gmail.com

*Sääntömääräinen kevätkokous pidetään Helsingissä 23.4.2022 klo klo 14.30-16 Akavatalolla Helsingin Pasilassa (os. Rautatieläisenkatu 6). Kokouksen jälkeen on vierailu musiikkimuseo Famessa (https://musiikkimuseofame.fi/) n. klo 16.30-18, josta on mahdollista siirtyä yhteiseen illanviettoon Triplan palveluiden äärelle. Tähän tapahtumaan ovat tervetulleita yhdistyksen jäsenet, joista jokainen voi tuoda mukanaan yhden Kea ry:n toiminnasta kiinnostuneen esimies- tai asiantuntijakollegan.

Kokousjärjestelyiden ja tapahtumamitoituksen vuoksi toivomme  jäsenen ja mahdollisen kollegan ennakkoilmoittautumista tapahtumaan pe 8.4. mennessä: https://forms.gle/9QoP3QPmsBSBWQbD7

Huomioithan, että museovierailulle ja sen jälkeiseen ohjelmaan voimme ottaa max 40 osallistujaa. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

OAJ:n INFOA Kea:n jäsenille

Koulutus esihenkilöille turvallisuusjohtamisesta 7.6.2022 klo 9-16 Akavatalossa

Koulutuksen tavoitteena on lisätä osallistujien kykyä ymmärtää ja johtaa oman organisaation riskilähtöistä turvallisuutta, turvallisuusjohtamisen osaamista, kykyä nähdä turvallisuuden tilannekuvaa sekä kehittää kasvatus- ja opetusalan turvallisuutta konkreettisilla työkaluilla.

Kouluttajina: Totti Karpela, Lauri Nummenmaa, Tiina Ranta ja Henri Rikander. Kouluttajat ovat turvallisuuden asiantuntijoita sekä oppilaitos, koulu- ja päiväkotimaailma tuntevia.  Osallistujat otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä niin, että OAJ:n jäsenet ovat etusijalla. Koulutuspäivä sisältää kahvit ja lounaan.

Koulutuksen tiedote ja ilmoittautumislinkki: https://www.oaj.fi/ajankohtaista/tapahtumat/2022/riskilahtoinen-turvallisuuden-johtaminen–koulutus/

Opettajarekisteri

Opetus- ja kulttuuriministeriön selvitysryhmä on esittänyt vuoden 2021 lopulla ministeri Antti Kurviselle opettajarekisterin pikaista perustamista. Rekisteri tulisi sisältämään tietoa siitä, kuinka paljon ja millaisia opetusalan virkoja tai toimia maassamme kulloinkin on. Se myös kertoisi, toimiiko niissä kelpoinen vai ei-kelpoinen henkilö.

Ammatillisella puolella opettajista alkaa olla huutava pula. Esimerkiksi sähköalan opettajia ei Etelä-Suomessa juurikaan löydy.

Lisätietoa opettajarekisteristä:

Jatkuva oppiminen

Jatkuvalla oppimisella vastataan tarpeeseen kehittää ja uudistaa osaamista elämän ja työuran eri vaiheissa. Tämän mahdollistamiseksi hallitusohjelmaan sisältyy jatkuvan oppimisen uudistus, jossa tarkastellaan mm. koulutuksen tarjontaa ja rahoitusta sekä opintojen aikaista toimeentuloa. Uudistuksen linjaukset valmistuivat vuoden 2020 lopussa. Uudistuksen toteutus jatkuu yli hallituskauden. https://okm.fi/jatkuva-oppiminen

Jatkuvaa oppimisen edistämiseksi sekä OKM:n ja TEM:n yhteistyön kehittämiseksi on perustettu uusi keskus OPH:n yhteyteen: https://okm.fi/jatkuvan-oppimisen-ja-tyollisyyden-palvelukeskus

Aurinkoisia kevätpäiviä!

toivottelee KEA ry hallitus

Seuraa toimintaamme Facebookissa @oaj.kea.fi, Twitterissä @KEAyhdistys ja nettisivuilla oaj.kea.fi