Hyvät kealaiset,

KEA:n hallitus vuodelle 2024 kokoontui ja järjestäytyi 4.1.2024. Puheenjohtajana jatkaa Markku Ollila ja varapuheenjohtajana Riitta Ristlakki. Kari Nostaja (rahastonhoitaja) ja Anu Hietala jatkavat hallituksen varsinaisina jäseninä. Hallituksen uusina varsinaisina jäseninä aloittaa kolme kealaista: Kaija-Leena Alatalo (sihteeri), Linda Hart (tiedottaja) ja Titta Koskela. Varajäsenenä jatkaa Eeva Määttänen ja uusina varajäseninä aloittavat Jaana Kivipelto-Karjalainen, Satu Suihkonen ja Anu Rantanen. Lämpimästi tervetuloa mukaan toimintaamme!

Katso vuoden 2024 hallituksen kokoonpano ja tehtävät verkkosivuiltamme: https://kea.oaj.fi/keita-me-olemme

KEA:n kokouksia 2024

Hallitus kokoontuu pe 15.3., la 20.4., ke 29.5., la 10.8., ke 18.9., la 12.10. ja la 23.11. Olethan yhteydessä hallituksen jäseniin, jos haluat KEA:n tarttuvan johonkin ajankohtaiseen aiheeseen.

KEA:n kevätkokous pidetään la 20.4. klo 15.00 ja syyskokous la 23.11. klo 15.00 Akavatalolla. Erityisasiantuntija Eira Bani OAJ:n toimistolta on kutsuttu kevätkokoukseen 20.4. alustamaan ajankohtaisista ammatilliseen koulutukseen liittyvistä koulutuspoliittisista kysymyksistä. Kevätkokoukseen osallistuville jäsenille tarjotaan kulttuurikokemus Helsingissä. Kevätkokouksesta ja kulttuuririennosta tiedotamme myöhemmin lisää! Tervetuloa mukaan!

KEA vaikuttaa

Puheenjohtajamme Markku ja varapuheenjohtajamme Riitta ovat mukana myös OJN:n (Opetusalan johdon neuvottelukunta) ja OAO:n (OAJ ammatilliset opettajat ry) kokouksissa ja toimivat yhdyslinkkeinä näihin OAJ:n järjestöihin.

Markku ja Riitta edustivat myös KEA:a Educa-messuilla 26.-27.1. OAO:n pisteellä yhdessä muiden yhdistysten kanssa. Maaliskuussa kealaisia on mukana mukana myös OAO:n yhdistysten tapaamisessa 15.-16.3. Helsingissä.

Osana paikallisen koulutuspoliittisen vaikuttamisen tehostamista on päätetty perustaa valtakunnallinen ryhmä “Timanttiliiga”, jossa Kean kopo-vastaavana toimii Kaija-Leena Alatalo. Timanttiliigan tarkoituksena on antaa vertaistukea ja apua paikallisessa vaikuttamistyössä, jotta hyvät käytänteet ja onnistumiset leviävät jokaiseen kuntaan. Kuukausittain kokoontuvan ryhmän 1. kokoontuminen oli 14.2.

Kirjakohtaaminen to 4.4.

Tervetuloa Google Meetissä järjestettävään kirjakohtaamiseen torstaina 4.4. klo 18.15-19.45. Keskustelun aiheena on Valmentava tiimin johtaminen : yhdessäohjautuvuus ja systeeminen ajattelu onnistumistekijöinä (Marjo-Riitta Ristikangas, Anna Lönnroth, Victoria Ristikangas, Vesa Ristikangas, Alma Talent 2021.) Olet tervetullut keskustelemaan kirjan teemoista vaikka et ehtisi lukea kirjaa. Opuksen saa kirjastoista ja esimerkiksi Adlibriksen verkkokaupasta. Ilmoittautuisitko kohtaamiseen sähköpostitse Anulle 4.4. klo 18.15 mennessä niin saat Google Meet -linkin vastauspostissa.
Ilmoittautumiset osoitteeseen: anu.hietala@espoonkuvis.fi Kiitos!

OAJ:n ammatillisen koulutuksen tiimin nostot ajankohtaisista asioista

Ammatillisen koulutuksen hallitusohjelmakirjausten seurantaryhmässä on käsitelty alkuvuoden aikana mm. oppimisen tukea, rahoitusmallin uudistusta ja toiminnan ohjausta. Aikataulu lainsäädännölle on tiukka ja HE:t on tarkoitus saattaa lausunnoille vielä ennen vappua. OAJ:n jäsen ryhmässä on Eira Bani. OAJ:n linjauksia on käsitelty OAJ:n toimielimissä talven aikana. https://okm.fi/linjaukset-ja-kehittaminen

Ammattikorkeakoulujen sopimusneuvotteluissa neuvottelutulos on saavutettu neuvottelutulos, ja se on hyväksytty: https://www.oaj.fi/ajankohtaista/uutiset-ja-tiedotteet/2024/uusi-amk-sopimus

Korkeakouluille lisää aloituspaikkoja: https://okm.fi/-/tiede-ja-kulttuuriministeri-sari-multala-myonsi-korkeakouluille-lisarahoituksen-uusiin-aloituspaikkoihin

TUVA-koulutuksesta tehdään selvitys: https://okm.fi/-/tuva-koulutuksen-toimivuutta-koskeva-selvitys-on-kaynnistynyt

Ammatillisen koulutuksen opettajien jäsenkyselyssä hälyttäviä tuloksia. Tuen tarve ja käytöshäiriöt sekä kurinpitoon liittyvä kuorma lisääntynyt. Opetusmäärä koetaan vähentyneen. https://www.oaj.fi/ajankohtaista/uutiset-ja-tiedotteet/2024/oajn-kysely-ammatillisen-koulutuksen-opiskelijoiden-tuen-tarve-lisaantynyt-ja-opettajien-kuormitus-kasvanut–koulutuksen-erityissuojelusta-on-pidettava-kiinni

Taiteen perusopetuksen lainsäädäntö uudistetaan. Työryhmä perustettu. OAJ:ltä ei pyydetty edustajaa. https://okm.fi/-/taiteen-perusopetusta-koskevan-lainsaadannon-uudistaminen-kaynnistyy

Seuraa toimintaamme Facebookissa @oaj.kea.fi, Twitterissä @KEAyhdistys ja nettisivuilla https://kea.oaj.fi/ Suunnitelmissaon m yös LinkedIn-profiilin avaaminen.

KEA ry:n hallitus toivottaa valoisaa ja virkeää kevättä!