Jäsenkirje 4/2022

Hyvät Kealaiset!

Reipasta syksyn alkua Kea ry:n jäsen! Jotta sekä fyysinen, että psyykkinen toimintakyky säilyisi hyvänä, haluamme järjestää sinua innostavia ja tukevia tapahtumia Kea ry:n ja Oaj:n puitteissa. Yhteistyömme kautta meillä on mahdollista järjestää täsmäkoulutuksia tarpeisiinne vielä tämän vuoden aikana. Jotta onnistumme palvelemaan teitä paremmin, tarvitsemme juuri sinun apuasi. Kyselemme siis, mikä auttaisi sinua jaksamaan, kehittymään ja ylläpitämään ammattitaitoasi? Vastaathan lyhyeen kyselyymme. Vastanneiden kesken arvotaan Finnkinon leffalippupaketti (4 lippua, arvo 49€). Kyselylinkki: https://forms.gle/xMmeMgcEHbYQ71Kp7  Kiitokset ideoistasi ja kommenteistasi!

Tapahtumia syksylle 2022:

Kirjakohtaaminen on jäsenten oma, matalan kynnyksen verkostoitumis- ja keskusteluhetki. Kirjaksi valikoituu ajankohtainen, osaamista ja oivalluksia tuottava kirja. Syksyn kirjapiiri kokoontuu seuraavan kerran to 29.9. klo 18-19.30. Kirja: Olli-Pekka Kallasvuo / Juhana Rossi: Puhelin soi öisin, Ilmoittaudu kohtaamiseen 23.9. mennessä osoitteeseen: katja.wirenius@gmail.com

Vertaismentorointi: KEA:n jäsenten tarpeisiin kehitetty vertaismentorointi eli verme jatkaa toimintaansa jälleen syksyllä. Vermen tapaamisissa voi luottamuksellisesti jakaa kokemuksia ja ajatuksia koulutuksen esimiesten ja asiantuntijoiden työn ajankohtaisista asioista ja saada tukea omaan työhön. Uusi verme-ryhmä alkaa syyskuussa, tarkoitus on kokoontua syksyn aikana 4-5 kertaa torstaisin klo 18, aloituskerta on 6.10. Ilmoittautumiset vermeen 23.9. mennessä: kari.nostaja@gmail.com Jos ryhmään ei saada riittävästi osallistujia, siirrämme vermen kevätkaudelle 2023. Vinkki: Hyvänä alustuksena vertaismentoroinnille toimii 29.9. pidettävä kirjakohtaaminen.

Save the date: Pe 25.11. vuosikokous klo 18 Akava-talolla. Vuosikokouksessa valitaan Kea ry:n hallitus vuodelle 2023. Jos olet innostunut osallistumaan hallitustoimintaan tai kuulemaan hallitustyöskentelystä lisää, niin otathan syyskuun aikana yhteyttä Kean puheenjohtajaan: markku.ollila@pori.fi

OAJ:n INFOA Kea:n jäsenille

OAJ järjestää vuosityöaikasopimuksista koulutus- ja keskustelutilaisuudet:

OVTES ja AVAINOTES (Ei sisällä Sivistan sopimusta)

20.9.2022 klo 8-11 ja 6.10.2022 klo 8-11, Teams-webinaarit  (Saman sisältöiset tilaisuudet). Kohderyhmä: KEA:n jäsenet, joilla on OVTES ja AVAINOTES. Tavoite: Varmentaa vuosityöaikasopimuksen oikea tulkinta oppilaitoksissa, keskustella ilmenneistä haasteista sekä päivittää uusien sopimusten sisältöjä tällä sopimusalueella.

Ilmoittautuminen:

20.9. tilaisuuteen, tämän linkin kautta 15.9. mennessä

6.10. tilaisuuteen, tämän linkin kautta 3.10. mennessä

Osallistumislinkki Lähetetään ilmoittautuneille ilmoittautumisen päätyttyä.Tilaisuus on vapaaehtoinen, eikä ansionmenetyskorvauksia makseta. Koulutus on osallistujille maksuton.

Vastuukouluttaja Neuvottelupäällikkö Markku Perttunen, markku.perttunen@oaj.fi, Käytännön järjestelyt koulutusassistentti Tessa Niemistö theressa.niemisto@oaj.fi

OAJ toivoo työrauhaa ja malttia uudistuksiin. Lue tiedote: https://www.oaj.fi/ajankohtaista/uutiset-ja-tiedotteet/2022/oaj-vaatii-oppijoille-opettajille-ja-esihenkiloille-tyorauhaa-keskittya-perustehtaviin/

Kevään 2023 eduskuntavaalit lähestyvät. OAJ asettanut alustavia tavoitteita vaaleja varten:

*Ammatillisen toisen asteen tavoitteet:  Selkeytetään koulutuksen rahoitusmallia ja vahvistetaan perusrahoituksen tasoa. Turvataan riittävä ja laadukas opettajan antama opetus. Vahvistetaan oppimisen tukea. Vahvistetaan ammatillisen koulutuksen roolia ammattisivistyksen tarjoajana ja polkuna korkeakoulutukseen.

*Taiteen perusopetuksen tavoitteita: Tunnistetaan taiteen perusopetus hyvinvoinnin ja demokratian vahvistajana. Parannetaan koulutuksen saatavuutta ja saavutettavuutta. Turvataan taiteen perusopetuksen toiminnan laatu pitkäjänteisellä kehittämisohjelmalla. Vahvistetaan koulutuksen laatua huolehtimalla kelpoisten opettajien saatavuudesta ja täydennyskoulutuksesta. Vahvistetaan taiteen perusopetuksen asemaa osana koulutusjärjestelmää.

*Vapaan sivistystyön tavoitteet: Turvataan vapaan sivistystyön rahoitus, hyvä saavutettavuus sekä opettajien osaaminen. Vahvistetaan vapaan sivistystyön roolia matalan kynnyksen oppilaitosmuotona. Tunnistetaan ja tunnustetaan vapaan sivistystyön kautta saavutettu osaaminen koko koulutusjärjestelmässä. Vahvistetaan etenkin heikkojen perustaitojen varassa olevien ohjausta ja koulutusta.

Valoisaa syksyä!

toivottelee KEA ry hallitus

Seuraa toimintaamme Facebookissa @oaj.kea.fi, Twitterissä @KEAyhdistys ja nettisivuilla oaj.kea.fi